onsdag 7. mars 2012

Uvær på Utsira

Var en helg i september 2011 på Utsira sammen med Ingar Syvertsen fra FotoVideo. Vi demonstrerte og lånte ut Sigma objektiver til fuglekikkere. Den helgen var det liten storm og masse vær for to østlendinger. Fasinerende å se og føle hvordan naturkreftene kan være. Båtturen fra Haugesund og ut til Utsira var ikke like morsom. Den ble en prøvelse. Dagen etter tok Jan Kåre Ness oss med ut til ei vik helt i nord på øya. Vi fikk oppleve masse skum som ble dannet søm følge av kraftige bølger som skylte inn over land. Det var rene snøstormen, men mye av skummet som fløy i lufta var store som snøballer. Det var ganske seigt og dekket både oss og fotoutstyret. Så det ble en runde med rengjøring av fotoutstyr når vi kom tilbake i hus.

Takk til Guttorm Næss har satt sammen noen av klippene for meg. Skulle gjerne ha vist hvordan jeg kunne vist filmen litt større på bloggen min. Filmen er tatt opp i full HD så det blir litt vel puslete å vise den så liten. Tips mottas med takk.

6 kommentarer:

  1. Flott stemningsrapport hvordan været på vestlandet kan være :) Vist du registrer deg her : http://vimeo.com/ og linker til denne siden så vil vi få dette i Full Hd.

    SvarSlett
  2. For et skumbad! Skikkelig fint å se. Jeg tittet også innom elgbildene dine, mens jeg likevel var innom. Aldeles nydelig og den hvite kalven var jo så søt. Du har vært skikkelig heldig å komme dem alle så nær. God fotohelg til deg :)

    SvarSlett
  3. Kjenner vinden røske i håret - og skummet sprute på linsa! :-) God helg!

    SvarSlett
  4. Utsira ER ofte uvær! Har vært der mange ganger i "bombeuka" på høsten og det har alltid vært minst et par dager med ruskevær! Jan Kåre Næss er en kjent Utsirafigur så han burde kunne vise de rette plassene ja :-) Fint å se ruskeværsfilm derfra.
    Rune

    SvarSlett
  5. Det var da voldsomt så mye skum, stilig!. Dersom du har lastet opp videoen i HD, skal man kunne få mulighet til å velge mellom ulike kvaliteter, i alle fall ved fullskjermvisning. I visningen på bloggen fikk jeg ikke mulighet til å endre visnings-kvalitet, før jeg gjorde videovinduet større. Det gjorde jeg ved å endre formatet direkte i HTML for blogginnlegget. Jeg endret der det stod: width="320" height="266" til width="490" height="300". Veldig knotete, men det funket sånn høvelig. Mulig at det finnes bedre løsninger...Her ser du hvordan det ble: http://naturgalleriet.blogspot.com/2012/02/kobbe-kos.html

    mvh Espen Bergersen

    SvarSlett
  6. Er du helt sikker på at du ikke har tømt ut bare litt skumbad????
    Dette har jeg også opplevd en gang. Det ble helt umulig å ta bilder. Det ble bare hvite flekker på de.
    Artig når en kan stå på land synes jeg og ikke være i båt....
    Ha en trivelig ukeslutt!

    SvarSlett