torsdag 13. oktober 2011

Gaupe på Svartskog

 Nikon D700 og Sigma 800mm F5.6 1/20 sek.
I juni i fjor sommer ble jeg oppringt av viltnemda i kommunen om at det var funnet et dødt rådyr i en have på Svartskog og at han var på vei dit for å sjekke opp. Så jeg kastet meg i bilen og var der før viltnemda kom. Det var bare 2 km unna der jeg bor og jeg kjenner grunneieren. Rådyret var halvt dekket over av gress, noe som kjennetegner at gaupa har vært her. Så jeg overtalte grunneieren om å ikke røre rådyret og at gaupa sikkert ville komme tilbake. Samtidig var det muligheter for å filme og fotografere fra veien. Men det var en veldig høy hekk langs veien som skjermet for innsyn fra en vanlig bil. Ringte så en kamerat av meg og fikk låne lastebilen hans som ble parkert på rett sted slik at vi kom høyt nok til å fotografere og filme der rådyret lå. Så jeg ringte Guttorm Næss og lurte på om han ville prøve seg (og det ville han) da det var viktig å få festet denne hendelsen til filmen som Guttorm, Baard og jeg jobbet med. Guttorm satte seg inn for kvelden og ventet og skulle ringe meg hvis gaupa kom i løpet av natten. Og det gjore han ...

...5 minutter senere var jeg på plass. Hungauppe fotografert midt på natta (avstanden mellom anal- og kjønnsåpningen ser ut til å være mindre enn 3 cm). Veldig artig å se hvordan hun gravde over byttet sitt når hun var ferdig med å spise 
Neste dag ringte jeg Baard Næss og lurte på om også han ville ta bilder av gaupa (og det ville han). Så den kvelden satt Baard og ventet i sin egen bil. Gaupa hadde natten før dratt rådyret noen meter opp en liten sti for å komme lenger vekk. Men jeg hadde vært og hentet meg en teltplugg og satt ned i bakken. Bindte fast beinet til rådyret slik at gaupa ikke skulle dra byttet sitt enda lengere unna. Da ville vi ikke ha mulighet for å filme og fotografere henne mer. Baard fikk fine bilder denne kvelden (mens jeg hadde kveldsvakt). Den tredje kvelden hadde jeg fått byttet bort på jobben og da lyktes også jeg å få noen gaupebilder i sånn nogen lunde lys.Gaupa kom alltid ned stien når det begynte å mørkne ....
.... satte seg opp like ved åtet og sjekket om det var trygt å gå ned ....
gaupa på vei ned til åtet sitt .....
hun stoppet ofte opp og kikket seg rundt ....
før hun la seg ned og spiste. Her tygger hun på et bein ...
her fotografert flere dager senere ...
her stikker hun da det kom to unger syklende på veien kl. 23.30 om kvelden (hvorfor hadde ungene ikke lagt seg ...) Det var det siste gang vi så henne. Hun var der en uke før jeg fjernet restene og da var nesten alt spist opp og det luktet ganske ille pga varmen som var den uka.
For at det hele var mulig for oss å filme og fotografere denne gaupa måtte jeg snakke med alle 5 huseierene rundt der rådyret lå. Alle 5 kunne se gaupa fra eiendomen sin og alle tok hensyn og holdt seg innendørs om kvelden. En stor takk til alle sammen. Jeg er også veldig heldig og har en meget god kontakt med FotoVideo slik at jeg fikk låne 3 objektiver for anledningen. Sigma 800mm F 5.6 + Sigma 200-500mm F2.8 og Canon 400mm F2.8. Ønsker du å se mer av gaupa så sjekk den ferdige filmen til Guttorm, Baard og meg her:   http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/743464/
  

5 kommentarer:

  1. Nydelige bilder ! Spennende å lese det du skriver om historien bak bildene ; det er tydeligvis mye planlegging og ikke minst venting.

    SvarSlett
  2. Hei.
    Skjønner godt at du bruker så mye tid på gaupa. Bra resultat.

    Kåre

    SvarSlett
  3. Knallbilder! Må være en drøm som går i oppfyllelse når denne dukker opp i søkeren!

    SvarSlett
  4. Dette ble flotte bilder. Så spennende opplevelse da. Flott innlegg dette.

    SvarSlett
  5. Givende blogg du har Torbjørn.Fantastiske gaupebilder.

    SvarSlett